Kilka podstaw budowania społeczności na forum
Autor:
| Data publikacji: 17.03.2011 o 02:16 | (8519 Odsłon)
Wielu administratorów nowo powstałych for zastanawia się jak skutecznie zbudować społeczność na forum. Różni administratorzy różnie rozumieją słowo "skutecznie", dla mnie jest to sytuacja kiedy ruch na stronie zwiększa się regularnie co tydzień, miesiąc, a działania użytkowników rekompensują koszty jej utrzymania. Sukcesem dla niektórych są zyski finansowe, a dla innych wystarczy sam sukces forum. Aby tego dokonać musisz przestrzegać kilku reguł i być oddany temu co robisz. Oto lista rzeczy które webmaster musi wiedzieć i stosować w praktyce aby osiągnąć sukces.
1. Oferuj coś co ściągnie nowych użytkowników. Treść jest na wagę złota!. Wiele nowych stron ignoruje tą zasadę. Od chwili gdy strona znajduje się w internecie musisz pamiętać o tym że odwiedzający nie znaleźli się na niej tylko dla ładnego stylu i modyfikacji. Są dwie rzeczy które sprawią że będą powracać, pierwsza to odpowiedzi na zadane przez nich pytania, druga to chęć rozrywki. Szukają odpowiedzi na zadane pytania, a w czasie gdy ich nie mają, chcą się rozerwać. Zawsze musisz sobie zadawać pytanie: "Dlaczego ktoś ma pisać na moim forum skoro są inne konkurencyjne strony?". Jeśli ty sam nie widzisz powodu to czemu odwiedzający ma go widzieć? Faktem jest że jeśli już masz bazę użytkowników i jakąś stronę czy produkt (np. sklep), łatwiej rozpoczniesz budowanie społeczności.
2. Nigdy nie spuszczaj oka z konkurencji. Sprawdzaj ich strony, sprawdzaj ich statystyki, co powoduje ich wzrost lub spadek. Co jest ich sukcesem, a co porażką. Ucz się na ich błędach i doświadczeniu. Jako osoba z zewnątrz masz inne spojrzenie na forum, widzisz je tak jak odwiedzający a nie jak administrator.
3. Upewnij się że używasz odpowiedniego oprogramowania. Ja polecam vBulletin jako forum i vBSEO jako narzędzie do tworzenia pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Początkujący administratorzy mogą uważać że to duży wydatek. Ale wiele osób które zaczynały na darmowych skryptach może potwierdzić że czas przed zmianą skryptu był w dużej mierze zmarnowany.
4. Nie oszczędzaj na hostingu. Wszyscy twoi użytkownicy są nowi i nie będą czekać na załadowanie strony, nie wrócą kiedy zobaczą że forum jest offline bo hosting znowu nawalił. Musisz się zastanowić czy Ci się to opłaca, zapłacisz mniej za hosting ale zarobisz mniej na mailingach czy reklamach, nie wspominając o niezadowolonych internautach. Warto wcześniej przeprowadzić małe rozeznanie bo nie każdy hosting sprawdzi się idealnie pod vBulletin (pamięć operacyjna, wersja oprogramowania serwera, rozmiar przesyłanych plików)
5. Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Nawet jeśli masz dużą bazę użytkowników potrzebujesz SEO aby utrzymać forum przy życiu. Ludzie szukają materiałów w internecie, więc czemu by im utrudniać lub wręcz uniemożliwiać znalezienie ich? Nie będę się wdawał w szczegóły, to nie ten artykuł, ale są dwa rodzaje SEO: wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrzne to wszystkie działania jakie możesz wykonać w obrębie strony, a zewnętrze to promocja i pozycjonowanie w internecie. Przekaz jest prosty, nie możesz nie używać SEO.
6. Zachowaj prostotę i przyjazność dla użytkownika. Jak wiele znasz stron które odniosły sukces używając udziwnionego wystroju, modyfikacji i autorskiego systemu "nawigacji"? Użytkownicy dbają o to aby styl był estetyczny, prosty, intuicyjny, bez gifów z lat '90. Spójrz na niektóre popularne strony, są proste i łatwe w obsłudze.
7. Słuchaj użytkowników. Czemu? Bo większość raczej wie czego chce, czego oczekuje a czego nie. Sporo webmasterów nie myśli o użytkownikach, tworzą stronę dla siebie, myślą że wiedzą wszystko najlepiej. Czasem jest to prawdą, czasem... Ignorując wszystkie głosy internautów sam sobie strzelasz w stopę. Słuchaj ich, trzymaj z nimi kontakt, pozwól się poznać jako przyjazna osoba mająca własne zdanie, a nie jako despota i narcyz.
8. Bądź liberalny. Ludzie lubią wolność, zwłaszcza w internecie. Ogranicz do minimum tematy tabu i regulamin. Bądź w porządku dla wszystkich, stwórz proste i czytelne reguły które każdy zrozumie. Używaj systemu ostrzeżeń wbudowanego w skrypt aby kontrolować zachowania członków społeczności.
9. Bądź kreatywny. Zawsze zastanów się czy nie można zrobić czegoś lepiej, stawiaj się w miejscu odwiedzającego aby widzieć problemy i ich sposoby na ich rozwiązanie.