Facebook: zabójca czy szansa dla forów?
Autor:
| Data publikacji: 04.01.2012 o 14:14 | (11076 Odsłon)
Od dłuższego czasu wiele słyszy się o tym, że Facebook przyniesie zagładę forów społecznościowych. Prorocy apokalipsy wieszczą rychły koniec najpotężniejszych społeczności, które znikną kiedy ostatni mieszkaniec planety zarejestruje konto na Facebooku. Czy rzeczywiście powinniśmy się bać?
Społeczności: Facebook V.S. fora
Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest różnica w społecznościach, jakie tworzą się na Facebooku oraz forach dyskusyjnych. Zakładając konto na tym pierwszym znakomita większość z nas ma na celu komunikację ze znajomymi z pracy, uczelni czy rodziny. Dopiero później dochodzą znajomości zawiązywane w sieci.
Gdy dołączamy do forum tematycznego sprawa wygląda zupełnie inaczej. Zakładamy konto, ponieważ interesuje nas konkretny temat, dziedzina.
Przykład: nikt nie będzie zasięgał na Facebooku opinii o przebiegu choroby. W tym celu przeszukamy sieć za forum medycznym, na którym specjalista lub osoby z podobnymi doświadczeniami podzielą się z nami opinią.
W przeciwieństwie do facebookowej społeczności, tutaj nie znamy nikogo (albo prawie nikogo) z „reala”. Łączy nas konkretny cel, zainteresowanie. Dopiero później zawiązują się ewentualne bliższe znajomości.
Z tego wynika, że na dzień dzisiejszy, zagrożone mogą czuć się jedynie fora „o wszystkim i o niczym” - te skupiające się wokół konkretnej sprawy mogą czuć się bezpiecznie.
Wykorzystaj Facebooka
Od kilku miesięcy fora społecznościowe intensywnie wykorzystują Facebooka do pozyskiwania nowych użytkowników. Najprostszym przykładem jest tworzenie fanpage - ciężko dziś wskazać większe forum, które takiego nie posiada. Czy na tym koniec?
W żadnym razie! Po pierwsza fanpage powinien być aktualizowany w krótkie, intrygujące treści wraz z linkiem do rozwinięcia, które znajduje się już na forum (więcej o prowadzeniu fan page dla forum już wkrótce). Kolejnym przykładem wykorzystywania Facebooka do pozyskania ruchu jest umożliwienie rejestracji „jednym kliknięciem”. Jeżeli osoba odwiedzająca nasze forum ma konto fb, może w bardzo prosty sposób zarejestrować konto u nas - wystarczy, że kliknie „Zaloguj się przez Facebook” - gotowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik omija żmudny proces rejestracji na forum.
Istnieją jeszcze bardziej zaawansowane narzędzia do integracji platform omawianych w tym artykule - wydawca vBulletin (oprogramowanie dla forum) umożliwił wdrożenie aplikacji pozwalającej na przeglądanie wszystkich treści forum poprzez Facebooka. Aplikacja jest jeszcze w wersji beta, nie wiemy więc jakie funkcje będzie prezentowała finalnie, ani jakie konkretne korzyści (poza promocją treści) przyniesie dla forów. Sam wydawca wydaje się jeszcze nad tym zastanawiać, jakby dopiero badał grunt.
Jaka przyszłość?
Jako, że nie wiemy jakimi pomysłami zaskoczy nas załoga Facebooka za kilka miesięcy, nie wspominając już o rozwiązaniach wdrożonych w dłuższej perspektywie, ciężko przewidzieć dalszy wpływ rozwoju Facebooka na fora tematyczne. Można przypuszczać, że popularne stanie się komentowanie artykułów na forach bez żadnej rejestracji - będziemy to robić używając konta na Facebooku. Natomiast dostęp do innych zasobów (np. pobieranie plików) będzie wymagał rejestracji lub będzie płatny. Rozwiązanie takie funkcjonuje już na kilku blogach, które czytam (głównie anglojęzycznych, w Polsce jest to jeszcze mało popularne).
Jednak na dzień dzisiejszy Facebook nie wydaje się być zainteresowany podkradaniem społeczności od forów tematycznych. Ostatnio wprowadzona usługa Timeline (oś czasu) jest ukłonem w stronę społeczności „przyjacielskiej” - wiadomo bowiem, że bardziej zainteresuje nas „opowieść życia” kumpla z ławy szkolnej, niż nieznajomego, który doradził nam, że lepiej wybrać 1.9 TDI niż 2,5 w benzynie.
Jeśli macie własne przemyślenia, zachęcam do komentowania.