Jak i ile można zarobić na forum
Autor:
| Data publikacji: 05.01.2012 o 16:44 | (21072 Odsłon)
Jak i ile można zarobić na forum
To pytanie nurtuje większość osób, które zakładając forum lub stronę myślą o pozyskaniu dodatkowych funduszy. Zatem ucieszą się one, że odpowiedź wcale nie jest trudna i w dość prosty sposób można oszacować ile zarobimy na projekcie.
Artykuł dedykuję również osobom, które są uprzedzone do zarabiania na swoich forach, a mają ku temu potencjał.
Na jakich forach można zarobić
Powyższe pytanie należy zadać sobie jeszcze zanim przystąpimy do realizacji pomysłu. Bowiem nie każda tematyka jest tak samo dochodowa. Ten sam 1000 zł możemy zarobić gdy stronę odwiedza 500 lub 5000 osób dziennie.
Można przyjąć zasadę: im węższa tematyka forum, tym wyższych stawek rozliczeniowych należy się spodziewać. Warto zatem obrać konkretny kurs tematyki forum zamiast rozbijać się na tzw. „fora wielotematyczne”.
Najpopularniejsze źródła dochodów
Domy mediowe
Prawie każdy może podpisać umowę z domem mediowym, który zajmie się zagospodarowaniem powierzchni reklamowej na stronie. Zakres współpracy obejmuje najczęściej emisję kampanii typu display (bannery graficzne) oraz wysyłanie mailingów. Zakładając, że prowadzimy forum motoryzacyjne odwiedzane przez około 60.000 unikalnych użytkowników miesięcznie, to na tej formie współpracy możemy zarobić około 1500 zł miesięcznie z tytułu emisji bannerów. Za wysłanie mailingu do 100.000 zarejestrowanych użytkowników zainkasujemy nawet 2000 zł. Cały czas pamiętajmy o zasadzie: im bardziej wyspecjalizowane forum, tym większe zarobki w przeliczeniu na 1 użytkownika.
Przeciętna prowizja domu mediowego wynosi 15-30%. Im bardziej popularne forum, tym lepsze warunki możemy wynegocjować.
Bezpośrednia współpraca ze sponsorami
Wiele właścicieli forów czy blogów decyduje się na bezpośrednią współpracę z firmami zamiast reklamować je przez dom mediowy. Taka forma współpracy to obopólna korzyść: właściciel strony zarobi więcej (nie odda prowizji dla domu mediowego), a reklamodawca ma większy wpływ na realizowaną kampanię.
Zakres takiej współpracy niejednokrotnie bywa szerszy aniżeli z udziałem domu mediowego. Często, poza bannerami i mailingiem, spotyka się elementy marketingu szeptanego czy nawet przedstawienie reklamodawcy jako głównego sponsora strony / forum / bloga. Ta ostatnia jest moim zdaniem jedną z najbardziej skutecznych, a jednocześnie najdroższych form reklamy.
Przykład: kilka temu temu prowadziłem popularne forum sportowe (około 80.000 odwiedzin miesięcznie). Na Euro 2008 jako głównego sponsora pozyskaliśmy jednego z producentów napojów orzeźwiających. Na cały czas trwania mistrzostw forum przybrało barwy sponsora, zdecydowaliśmy się na kompletne przerobienie designu wraz z wkomponowaniem logo sponsora w kilku miejscach. Nie zabrakło konkursu z atrakcyjnymi nagrodami. Była to kampania wizerunkowa. Przez miesiąc trwania Euro 2008 forum odwiedziło prawie 200.000 unikalnych użytkowników, a środki pozyskane z kampanii były liczbą pięciocyfrową z niższego przedziału. Warto?
Programy partnerskie
Programy partnerskie opierają się na zasadzie otrzymywania prowizji za zrealizowanie celu postawionego przez partnera. Może to być sprzedaż produktu, usługi jak i rejestracja w serwisie czy wysłanie zapytania przez formularz kontaktowy. Przy programach partnerskich jak nigdzie indziej zastosowanie ma zasada dopasowania tematyki strony do reklamodawcy (w tym przypadku partnera). Nie spodziewajmy się, że na forum motoryzacyjnym zarobimy krocie próbując sprzedać cebulki tulipanów. Jeżeli jednak zdecydujemy się na sprzedaż partnerską oleju silnikowego - efekt będzie satysfakcjonujący.
Niestety w tym przypadku nie można wykonać uniwersalnego szacunku spodziewanych przychodów - wszystko jest zależne od tego co sprzedajemy, za ile i jaka część przychodów partnera nam przysługuje.
Reklamy kontekstowe
Ta forma reklamy jest dziś jedną z najczęściej spotykanych za sprawą Google AdSense. Istnieją również rodzime sieci realizujące kampanie kontekstowe: Adkontekst czy SmartContext. Niestety potrzeba naprawdę popularnej strony lub specjalistycznej tematyki, aby reklama kontekstowa była źródłem przyzwoitych dochodów. Z drugiej strony jest to mało inwazyjna forma reklamy dlatego warto realizować kampanię kontekstową jako dodatek do kampanii tradycyjnych.
W AdSense zasada jest prosta - im bardziej dochodową branżę reklamujemy, tym lepiej płatne są kliknięcia. Na dzień dzisiejszy najdroższe słowa kluczowe w dziedzinie medycyny to zarobek nawet kilkudziesięciu dolarów za jedno kliknięcie. Zaraz za medycyną jest branża ubezpieczeń. Stawki te dotyczą jednak stron anglojęzycznych. W polskich realiach zarobimy maksymalnie 5-10% tych kwot.
Podsumowanie
Jeżeli chcesz zarabiać na swoim projekcie (portalu, forum, blogu) pamiętaj, że najważniejsze są dwa czynniki:
Tematyka - dzięki temu opracowaniu wiesz już jaka prawdopodobnie okaże się najbardziej dochodowa
Popularność, liczba wizyt - ta przychodzi z czasem. Zapełniając stronę wartościowymi treściami zaskarbiasz sobie lojalność kolejnych czytelników czy użytkowników. Pamiętaj, że to ich obecność na stronie warunkuje możliwość zarabiania.
Zachęcam do opisywania własnych doświadczeń ze sposobami przedstawionymi w artykule bądź innymi!